Het spel WOORDKRAKER is afgeleid van Mastermind, alleen wordt er nu geen gebruik gemaakt van kleuren, maar van letters. 

De computer kiest een willekeurig woord.  Dit kan een woord zijn van 3 letters, maar ook één uit 10 letters.  De grootte van het woord bepaal je zelf door rechtsonderaan in te stellen uit hoeveel letters het woord mag bestaan.  Je klikt vervolgens op de groene vlag, waardoor het spel begint. 

We gaan er in deze uitleg van uit dat je gekozen hebt voor een woord van 5 letters.  Onmiddellijk na de start verschijnt een invoerveld waar je jouw woord van 5 letters in tikt.  Als je op de ENTERtoets hebt gedrukt, dan volgt onmiddellijk de evaluatie.  Een zwarte stip betekent dat één van de letters uit jouw woord juist is en ook op de juiste plaats staat binnen het woord.  Een witte stip verklaart dat één van jouw letters ook voorkomt in het woord dat de computer heeft gekozen, maar dat de plaats niet juist is.  De computer controleert niet als jouw woord wel uit 5 letters bestaat, maar het is niet verstandig kortere of langere woorden in te geven.  Je hoeft wel niet altijd bestaande woorden in te tikken.  Zo kan het interessant zijn om bijvoorbeeld aaaaa in te tikken.  Op die manier weet je zeker of de klinker a in het woord voorkomt.  Ook .a… waarbij je letters door een punt vervangt, kan best interessant zijn.  Op die wijze controleer je of de a wel op de tweede plaats komt.  Hou er wel rekening mee dat je slechts 13 beurten hebt om het woord te vinden.  Lukt het niet na 13 beurten, dan toont de computer het woord dat hij gekozen had.

Na een goed antwoord of na dertien beurten wordt de rode vlag terug groen.  Je kan nu stoppen of nog eens spelen.  Pas bij een nieuwe start, verdwijnen de woorden die je had ingegeven.

Ik wens je veel plezier met Woordkraker.  Laat eens horen op info@triangel.be wat je ervan vond.