HANDLEIDING

DIGItee werd zo ontwikkeld dat het heel eenvoudig is in gebruik. Het bestaat uit twee aparte programma's waarbij de werking bijna dezelfde zijn. Hieronder wordt het Auditief Dictee behandeld.

Klik op de knop met de projector in het spel, om een filmpje te bekijken van de mogelijkheden van DIGItee.

1) Je kiest eerst het juiste woordpakket. Het nummer van dit pakket vind je op deze website onder Woordreeksen. Om het nummer te veranderen, klik je in het invoerveld van de woordreeks (links naast de aanduiding van de leeftijd). Met de backspace-toets verwijder je het getal en vervangt dit door het getal van jouw keuze.

Op deze website kan je alle woordreeksen opvragen als een pdf-bestand. Wie gebruikt maakt van Anywize.net, vindt 6 lessen over Digitee per leerjaar. Onder Anywize.net kan de leerkracht de woordreeksen ook als doc-bestanden opvragen.

2) Om DIGItee te starten, volstaat het op de groene vlag te klikken. Deze wordt dan rood zolang het pakket niet afgewerkt is. Het is ook niet mogelijk binnen het programma te stoppen, zolang het volledig dictee niet is afgewerkt. Deze beperking is bewust gedaan, zodat de kinderen DIGItee niet (on)vrijwillig kunnen afsluiten. Je kan natuurlijk altijd het venster sluiten van jouw browser.

3) Onmiddellijk na de start, hoor je een woord. Het is pedagogisch heel belangrijk dat het kind eerst goed luistert en daarna het woord zelf zegt. Luisteren - spreken - schrijven, zijn drie handelingen die heel belangrijk zijn bij het vormen van het juiste woordbeeld.
Bij het eerste woord worden deze drie handelingen ook visueel voorgesteld door Bieke, maar dit gebeurt enkel bij het eerste woord, omdat het visueel anders te druk wordt.

4) Automatisch wordt de cursor op de juiste plaats gezet op het blad. Als je het woord nog eens wil horen, dan klik je op de rode knop met het oor. Indien er reeds enkele letters stonden, dan worden deze terug gewist, zodat de cursor terug in het begin staat. Dit kon om technische redenen niet anders opgelost worden. Maar zo hoef je het invoerveld niet opnieuw actief te maken, door erop te klikken.

5) Eén van de grote voordelen bij educatieve programma's, is dat er een onmiddellijke feedback is. Bij een auditief dictee in de klas, maakt het kind eerst het volledige dictee en pas achteraf wordt dit verbeterd. Dit heeft als grote nadeel dat het kind in staat is om fouten te schrijven en dat is nu juist niet de bedoeling bij een dictee. Bij DIGItee is deze feedback heel resoluut: op het ogenblik dat een verkeerde letter wordt ingetikt, weigert het programma nog verder letters te aanvaarden, totdat de verkeerde letter correct is. Op die manier wordt nooit het volledig woord foutief geschreven en krijgt het kind altijd het juiste woordbeeld te zien van het volledige woord. Ook het gebruik van kleur wordt hierbij gehanteerd: groen voor de juiste letters en rood voor de foutieve. Wanneer het volledige woord werd ingetikt, wordt op de entertoets gedrukt. Pas dan wordt een goed woord geregistreerd door de digimeter.

6) De digimeter houdt constant de vorderingen bij. Op het ogenblik dat een woord fout wordt ingetikt, wordt het woord als fout aangerekend, ook als het daarna nog verbeterd wordt, maar elk woord wordt slechts één keer als fout aangerekend, ook al maakt het kind verschillende fouten in één woord. De digimeter is zowel voor het kind, als voor de leerkracht, ouder, een belangrijke meetinstrument van de resultaten. De resultaten worden pas gewist als na een sessie opnieuw op de groene vlag wordt geklikt.

7) Onder de digimeter kan je bijhouden uit hoeveel woorden de gekozen woordreeks bestaat en hoeveel woorden reeds aan bod kwamen.

Visueel Dictee

Hier is de invoer van de woorden anders dan bij Auditief dictee. Er wordt voor de meeste woorden gebruik gemaakt van een taalmachine, waarop verschillende letters en clusters van letters staan. Op die manier leert het kind denken in woorddelen. Het woord PLANK bestaat hierbij uit de delen pl - a - nk. De verschillende delen worden ook in verschillende kleuren voorgesteld.
Sommige woorden kunnen niet met de taalmachine worden ingegeven: letters met ¨of ^, accenten, hoofdletters. In dat geval wordt automatisch de taalmachine uitgeschakeld en verschijnt een toetsenbord, wat aangeeft dat de letters met het toetsenbord moeten worden ingegeven. In principe is het in de andere gevallen ook mogelijk om het toetsenbord te gebruiken, maar het is niet toegelaten om de taalmachine samen met het toetsenbord te gebruiken.

Het verschil met Auditief Dictee is ook dat bij Visueel Dictee de invoer foutief kan zijn.

Voor de rest verschilt Visueel Dictee weinig van Auditief Dictee.

Het is best mogelijk dat er nog kleine fouten steken in de woorden of reeksen. Gelieve me hiervan op de hoogte te brengen, zodat ik zo snel mogelijk deze fouten kan herstellen.